måndag 26 november 2012

Anarki & breakhysteri: Ates

En gammal vän till mig från gymnasietiden försåg mig i slutet av 90-talet med en rad inspirerande kassetter från hans projekt Ates. Där presenterades täta och aggressiva samplingsvävar vilken gjorde lite som de ville och inte brydde sig nämnvärt om skavanker och skevheter. Jag antar att det på den tiden titulerades som någon form av digital hardcore, idag skulle en tysk skyddsrumsklubbshipster antagligen prata om old school breakcore eller dylikt. Musiken bygdes i alla fall utifrån hårda breakbeats och ett kreativt samplande, företrädesvis från kärv jazz, diverse orientaliskt och hardcore/metal. Den tidens eklekticism gjorde sig gällande, men i mina öron inte på ett så skitnödigt och uddlöst vis som så ofta blev fallet hos många av omfamnarna av det gränslösa nya.
Personligen föredrar jag de två första kassetterna, då var det fortfarande en enpersonsmani som mer förutsättningslöst sökte sig fram mellan fokuserade, fullvuxna spår och mer skissartade snuttar. De två sista kassetterna uppvisar en viss gleshet och avmagrande, om det är ett resultat av fler kockar blandades in, nya arbetssätt eller självcensur vet jag inte. Vad jag förstår var de första aldrig tänkta som annat än pålyssningsexemplar för nära och kära, och kanske försvann något av närvaron då musiken gick från ett stream of samples-conciousness till mer av ett medvetet modellerat kärl att förpacka och leverera ett budskap?
Hur som helst, det är god lyssning, väl värd att spridas bortom de få vilka då hade tillgång till kassetterna.


Ates
"Untitled", Kassett, 199?
untitled.zip (116,2 MB / 320 kbps)


Ates
"OMC/One Man Collective", Kassett, 199?
one_man_collective.zip (76,2 MB / 320 kbps)


Ates / Ayhan IAM
"When The Revolution Is Televised...", Kassett, 199?
when_the_revolution_is_televised.zip (25,3 MB / 320 kbps)


Ates
"While The Samples Destroy", Kassett, 199?/200?
while_the_samples_destroy.zip (38,1 MB / 320 kbps)

Jag gissar att första kassetten gjordes någon gång -96 / -97 och den sista nånstans tidigt 2000-tal, väldigt eventuellt -99. Tack till Björn som lånade ut "When The Revolution Is Televised..." så att jag kunde scanna omslaget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar